rugpijn bij MTB

Zonder rugklachten de mountainbike op: kies voor een correct afgestelde fiets

De herfst is in het land. Een ideaal moment om de koersfiets in te ruilen voor een mountainbike. Ga op zoek naar de ruigere terreinen in de bossen en velden en leef je uit. Het is geen sport voor watjes, maar ook de stoere sportievelingen onder ons kunnen rug- en nekklachten ondervinden tijdens of na het mountainbiken. De tip: een goed afgestelde fiets in drie stappen om deze uitdaging pijnvrij aan te gaan.

Met de volgende vuistregels kom je al een heel eind verder, maar een persoonlijke afstemming bij je fietshandelaar is aan te raden. Elk lichaam is namelijk anders. Een fiets correct afstellen op je lichaam is met andere woorden maatwerk. Een goede basis vertrekt bij de juiste framemaat. De afstemming is individueel finetunen.

Stap 1: de hoogte en positie van mijn zadel

Een goed afgesteld zadel zorgt voor meer stabiliteit, controle en pedaal-efficiëntie. Om de hoogte te bepalen ga je op je zadel zitten en zet je de hak van je voet op de pedaal. De ‘cranck’, het stuk wat je pedaal met je fiets verbindt, plaats je in het verlengde van de zitbuis. Je moet op je zadel kunnen zitten, zonder jezelf omhoog te moeten duwen. Of, zonder dat je je been extra moet uitsteken om bij het pedaal te komen. Ben je eerder een trialrijder die snelle afdalingen doet zal je zadel iets lager staan.

Algemeen genomen is de zadelpositie horizontaal. Maar, ook hier wordt je voorkeur beïnvloed door wat voor soort fietser je bent. Doe je graag trucs en stunts of steile afdalingen krijg je meer stabiliteit door de punt van je zadel omhoog te plaatsen. Bij het klimmen is het efficiënter om de punt van het zadel naar beneden te richten.

Stap 2: afstand tussen zadel en stuur

Om de afstand tussen het zadel en je stuur te bepalen zet je je elleboog tegen de punt van je zadel en houd je je onderarm richting het stuur. Je vingers moeten het stuur net kunnen raken. Een mountainbiker die op zoek is naar een snelle en efficiënte trial houding, zal ontdekken dat de langste vinger tot ongeveer halverwege centrum stuur en bovenkant van voorvork ligt.  Wanneer je een fietser bent die meer voor technisch parcours gaat, dan zal je merken dat je iets korter wil zitten. Maar zoals gezegd hangt dat ook af van lichaamsbouw en core-stabiliteit. Kruip op je fiets en test wat goed voelt, is de boodschap.

Ook de lengte van de stuurpen moet zo zijn, dat je comfortabel zit. Daarbij mag je niet te veel spanning hebben op de bovenarm, nek, schouders en rug. Voor een pijnvrije rit zorg je dat je schouders ten alle tijden ontspannen zijn en de ellebogen licht gebogen.

Stap 3: De hoogte en breedte van het stuur

Bij het bepalen van de hoogte van je stuur ga je naast het stuur op de grond staat. Het stuur moet op heuphoogte komen. De hoogte van het stuur is vooral, hoe kan het ook anders, een punt van comfort en gevoel. Het is iets persoonsgebonden. Bij een te laag stuur kan je problemen krijgen met je nek, rug en armen. Het moment wanneer je last kunt krijgen, is voor ieder persoon anders.

Tenslotte, de stuurbreedte. De breedte van je stuur wordt bepaald door de schouderbreedte. Ideaal staan je handen even wijd als je schouders.

Jij bent klaargestoomd om de modderpoel te trotseren. Toch nog last van rug-, nek- en schouderklachten? Kom bij ons langs en we zoeken samen naar de oorzaak en oplossingen. Klik hier voor een afspraak.

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Openingsuren praktijk
Ma-Do 8.30 - 12.00 // 13.00 - 20.00
Vrij 8.30 - 12.00 // 13.00 - 18.00
Za-Zo Gesloten

Desguinlei 16
2018 Antwerpen

0478 40 96 16
Bel ons

info@Trug.be
Stuur ons een bericht

Boek online
een afspraak

Kinepraktijk Trug