autorit

4 + 1 tips voor minder rugklachten tijdens een lange autorit

Een tripje buiten Europa zit er deze zomer nog niet meteen in. Vakantie met de auto dan maar? In Europa is zo’n autoreis perfect mogelijk, en charmant! Inclusief met ‘ik-zie-ik-zie-wat-jij-niet-ziet’, of een dierenketting tijdens de rit.

Maar een reis met de auto gaat ook gepaard met lange reistijden. Voel jij je geradbraakt wanneer je eindelijk op je bestemming aankomt? Daar kunnen we inkomen. Een hele dag in dezelfde positie zitten: niet ideaal.

Om rugklachten te vermijden tijdens een lange autorit stellen we 4+1 tips voor je op:

1.    Hydrateer

Water drinken is essentieel! Dit houdt je spieren fris en fruitig.  Wanneer je te weinig water drinkt, drogen je spieren sneller uit en is de kans op verzuring en verkramping een pak groter.

Let op: drink je onderweg koffie om alert te blijven op de baan? Neem dan tussendoor zeker enkele sippen water. Koffie versnelt namelijk het uitdrogende effect op je spieren.

2.  Neem voldoende pauzes

Even een frisse neus halen: om de 3u een pauze van 10 minuten is ideaal. De ideale combinatie? Tijdens het benen strekken even iets te drinken halen. Liefst water, remember tip 1.

Stap tijdens je pauze zeker even uit de wagen. Maak een kleine wandeling en hou een korte set aan oefeningen voor je rug. Stretch hem even van links naar rechts, zo vermijd je dat hij krampachtig begint aan te voelen.

3.  Dut met een hoofdkussen

Het is niet voor iedereen weggelegd: maar dutten in de auto kan wonderen verrichten. Wanneer je wisselt van chauffeur, is het aangeraden om een kort dutje te doen. Zo kruip je herboren terug achter het stuur.

Een hoofdkussen is dan echter wel essentieel. Bij gebrek aan plaats ben je genoodzaakt om allerlei mogelijke houdingen uit te proberen tot je comfortabel bent. Sommige houdingen zijn belastend, waardoor je nek in een kramp kan schieten. Met een hoofdkussen verleen je genoeg steun aan je nek. Zo sta je na die powernap op zonder dat je nek lastig doet.

4. Blijf niet stilzitten!

Komaan! Het is een roadtrip, niet de dagelijkse file naar je werk? Maak het plezant!

Zet je favoriete muziek aan, doe de ramen en – indien mogelijk – het dak open: laat je  volledig  gaan. Dansen is niet alleen leuk, het brengt je lichaam ook even in beweging. Zo vermijd je al boogie-end stijve en verkrampte spieren.

Let wel op dat je de chauffeur niet afleidt met je prachtige dansmoves.

4 +1. Een ondersteunend kussen voor je rug

Heb je na het toepassen van de vorige tips nog steeds last? Stop dan een klein kussen tussen je onderrug en de stoel. Dit zorgt voor extra ondersteuning en ontspanning voor jouw rugspieren.

De houding die je aanneemt heeft veel effect op eventuele klachten. Door onderuit te zitten werk je verkrampingen in de hand. Met een kussen aan de onderrug neemt je lichaam automatisch een betere houding aan: minder kans op klachten dus.

Bon voyage!

Als laatste geven we je nog een eeuwenoud gezegde mee: ‘Het is niet de bestemming die telt. Wel jouw lichaamshouding tijdens de reis ernaartoe.’

Na je vakantie nog steeds last van rugklachten? We helpen je graag terug aan een klachtenvrij lichaam. Plan hier  je afspraak in.

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Openingsuren praktijk
Ma-Do 8.30 - 12.00 // 13.00 - 20.00
Vrij 8.30 - 12.00 // 13.00 - 18.00
Za-Zo Gesloten

Desguinlei 16
2018 Antwerpen

0478 40 96 16
Bel ons

info@Trug.be
Stuur ons een bericht

Boek online
een afspraak

Kinepraktijk Trug by 24th Street